14 اکتبر 2022- محققان کالج پزشکی بیلور و موسسات همکار دریافتند که یک داروی آرتریت روماتوئید به نام اورانوفین(auranofin) به طور بالقوه می تواند برای بهبود علائم مرتبط با دیابت بکار رود. این مطالعه که بر روی موش ها انجام شد، امروز در مجلهCell Metabolism منتشر گردید.

اگرچه دانشمندان ارتباط قطعی بین التهاب در بافت چربی سفید و مقاومت به انسولین در انسان و جوندگان را شناسایی کرده‌اند، تاکنون درمان‌های ضد التهابی گسترده فاقد اثربخشی بالینی پایدار بر دیابت بوده اند. در مطالعه ی حاضر، محققان ارتباط بین التهاب و دیابت را با جستجوی داروهای موجود که ممکن است بر هر دو بیماری تأثیر بگذارد، با جزئیات بیشتری بررسی کردند.

دکتر آرون آر. کاکس نویسنده اول این مقاله و مدرس کالج پزشکی بیلور، گفت: ما به صورت محاسباتی یک مجموعه از داده های مولکولی کوچک را غربال کردیم و از میان آنها اورانوفین را شناسایی نمودیم، این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان آرتریت روماتوئید، شرایطی که شامل التهاب است، تایید و استفاده می شود. اورانوفین دارای خواص ضد التهابی است، که بسیاری از محققان در مورد تاثیرات مفید آن بر چاقی و دیابت مشکوک بودند؛ با این حال، هیچ چیز واقعاً در مورد چگونگی تأثیر آن بر متابولیسم شناخته نشده بود.

محققان، اثرات متابولیکی اورانوفین را در مدل موش دیابتی که در آن حیوانات رژیم غذایی پرچرب مصرف می‌کنند، ارزیابی کردند.

دکتر شان هارتیگ، دانشیار پزشکی و غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم و ​​زیست شناسی مولکولی و سلولی درکالج بیلور،گفت: ما کشف کردیم که اورانوفین دارای اثرات ضد التهابی و ضد دیابتی است که مستقل از یکدیگر هستند. اورانوفین باعث بهبود حساسیت به انسولین یا توانایی بدن در پاسخ به انسولین برای حفظ قند خون در سطوح سالم شد. این دارو همچنین تغییرات مرتبط با چاقی مانند هایپرانسولینمی (سطوح انسولین خون بالاتر از حد طبیعی) را در مدل موش به حالت طبیعی بازگرداند. ما دریافتیم که تجمع اورانوفین در بافت چربی سفید، پاسخ های التهابی را بدون تغییر در ترکیب بدنی موش های چاق کاهش می دهد.

با بررسی مکانیسم این تغییرات متابولیک، محققان دریافتند که اثرات ضد دیابتی اورانوفین شامل کاهش سطح لپتین است. لپتین هورمونی است که سطح آن به طور قابل توجهی در چاقی افزایش می یابد و به مقاومت به انسولین و دیابت کمک می کند. علاوه بر این، اورانوفین توانایی بافت چربی سفید را برای پاسخ به کاتکول آمین‌ها، که سیگنال‌هایی هستند که فعالیت‌های متابولیکی را در بافت چربی افزایش می‌دهند، بازسازی کرد و باعث سوزاندن لیپیدها با سرعت بالاتری شد.

دکتر کاکس گفت: همه ی این تغییرات در مجموع، به بهبود کلی حساسیت به انسولین در موش ها کمک می کند و منجر به کنترل گلوکز خون می شود که هدف نهایی درمان دیابت است. میزان بالای گلوکز در خون برای بسیاری از بافت های بدن مضر است. دیابت کنترل نشده می تواند منجر به نارسایی اندام ها شود.

هارتیگ گفت: ما در مورد این یافته‌ها بسیار هیجان‌زده هستیم؛ با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین یک استراتژی مؤثر برای ترجمه آنها به استفاده در کلینیک مورد نیاز است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-10-repurposing-rheumatoid-arthritis-drug-auranofin.html